دانه قهوه

دانه قهوه چیست؟

دانه قهوه چیست؟ 

اگر از علاقه مندان به نوشیدن قهوه هستید، احتمالاً از خود پرسیده اید که چند نوع دانه قهوه وجود دارد و چه چیزی آنها را منحصر به فرد می کند. چهار نوع مختلف دانه قهوه وجود دارد. رایج ترین (و محبوب ترین) عربیکا و روبوستا هستند، در ادامه با مقامی کافی همراه باشید تا بیشتر در مورد انواع قهوه و دانه های آن و راهنمای خرید قهوه آشنا شوید:

دانه قهوه چگونه بدست می آید؟

برای بدست آوردن دانه قهوه، ابتدا میوه‌های درخت قهوه با استفاده از دستگاه‌های خاصی که خودکار یا دستی هستند، از شاخه‌های درخت جدا می‌شوند. سپس پوست و لایه‌های داخلی میوه با استفاده از دستگاه‌ جدا می‌شوند. در مرحله بعدی، دانه‌های قهوه از داخل میوه جدا می‌شوند.

این عملیات در دستگاه صورت می‌گیرد. پس از پالیش کردن دانه‌های قهوه، آن‌ها به طور مجزا از هم جدا شده و برای خشک شدن در زیر آفتاب یا با استفاده از دستگاه‌های خشک کننده قهوه قرار می‌گیرند. در این مرحله، دانه‌های قهوه به صورت سبز روشن هستند و برای استفاده در قهوه‌های مختلف، باید آن‌ها را برای رسیدن به اندازه و طعم دلخواه، آن ها را خشک کرد.

دانه قهوه چیست

4 نوع مختلف از دانه های قهوه

قهوه عربیکا

دانه‌های عربیکا محبوب‌ترین نوع دانه‌های قهوه هستند که حدود 60 درصد از قهوه جهان را تشکیل می‌دهند . این دانه‌های خوشمزه قرن‌ها پیش در ارتفاعات اتیوپی به وجود آمدند. حتی ممکن است اولین دانه‌های قهوه باشند که تا به حال مصرف شده‌اند ! نام عربیکا را احتمالاً از محبوبیت دانه در قرن هفتم عربستان (یمن کنونی) گرفتند.

نقطه ضعف دانه های عربیکا این است که رشد آنها سخت تر است. به همین دلیل، دانه های عربیکا گران تر هستند. تمام دانه های قهوه در به اصطلاح کمربند دانه، منطقه ای بین مناطق استوایی سرطان و برج جدی، در 50 کشور در سراسر جهان رشد می کنند. اما دانه های عربیکا برای رشد مناسب نیاز به سایه، آب و ارتفاع زیاد دارند. این گیاهان بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های گیاهی هستند و باید در ارتفاع حداقل 2000 فوتی رشد کنند. آنها همچنین گیاهان کوچکتری هستند که در صورت رشد کامل بین 8 تا 15 فوت اندازه می گیرند.

قهوه عربیکا چه طعمی دارد؟

اکثر مارک های قهوه لذیذ تبلیغ می کنند که از دانه های 100٪ عربیکا استفاده می کنند. چرا؟ دانه های قهوه عربیکا باکیفیت ترین نوع است. آنها به خاطر طعم صاف، پیچیده و عدم تلخی مشخص خود شناخته شده اند. بسته به جایی که در آن رشد می کنند، دانه های عربیکا می توانند طعم های مختلفی را ارائه دهند، از اندونزی گرفته تا اتیوپی. اگر می‌خواهید ذائقه‌هایتان را متحیر کنید، یک کیسه  عربیکا را انتخاب کنید!

دانه قهوه عربیکا را از کجا می توان خرید؟

دانه های عربیکا به طور گسترده ای در دسترس هستند، به ویژه از شرکت های قهوه. اگر می خواهید قهوه عربیکا را امتحان کنید، برچسب آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که با دانه های روبوستا ، نوع دوم، ترکیب نشده است .

بیشتر بخوانید: فواید و مضرات قهوه 

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا

دانه های قهوه روبوستا 

دومین نوع محبوب دانه قهوه روبوستا است. منشا این دانه در جنوب صحرای آفریقا است و در حال حاضر عمدتاً در آفریقا و اندونزی کشت می شود. همچنین در ویتنام محبوبیت خاصی دارد و اغلب با مخلوط قهوه مخلوط می شود. این یک نوع ارزان تر است، و آن را به یک انتخاب بسیار مقرون به صرفه برای برشته ها تبدیل می کند.

دانه های روبوستا بزرگتر و گردتر از سایر انواع دانه ها هستند. این گیاهان معمولاً بسیار بزرگتر از گیاهان عربیکا هستند و اندازه آنها بین 15 تا 20 فوت است. دانه های روبوستا معمولاً سخت تر هستند زیرا می توانند در ارتفاعات پایین تر رشد کنند و در برابر بیماری ها مقاومت کنند. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که آنها آنطور که قبلا تصور می شد گرما را کنترل نمی کنند.

طعم دانه قهوه روبوستا چیست؟

بسیاری از مردم فکر می کنند که قهوه روبوستا خشن تر و تلخ تر است. اغلب بوی تند و طعمی تا حدودی تقریباً سوخته دارد. دانه های روبوستا نیز به طور قابل توجهی کافئین بیشتری نسبت به دانه های عربیکا دارند.

دانه روبوستا را کجا می توانید پیدا کنید؟

یافتن دانه های روبوستا بسیار آسان است زیرا در ترکیبات رایج هستند. برخی از فروشگاه های قهوه ترکیب‌های مخصوص روبوستا را ارائه می‌دهند، به علاوه، قهوه فوری معمولاً 100٪ روبوستا است.

دانه های قهوه لیبریکا ( قهوه لیبریکا)

بومی آفریقای مرکزی و غربی – به ویژه لیبریا، از این رو نام آن – قهوه لیبریکا به دلیل عطر گلی تند و طعم پررنگ و دودی آن ارزشمند است. این گونه مقاوم اغلب با گونه های دیگر مخلوط می شود . لیبریکا که تا قبل از اواخر دهه 1800 در تمدن غربی بی سابقه بود، پس از یک بیماری قارچی (” زنگ قهوه “) که بسیاری از محصولات عربیکا منطقه را از بین برد، جای پایی در میان تولیدکنندگان قهوه آسیای جنوب شرقی به دست آورد .

بیشتر گیلاس های لیبریکا که از گیاهی بسیار بزرگتر از عربیکا یا روبوستا رشد می کنند، از نظر شکل نامنظم و از نظر اندازه و ظاهر کلی به روبوستا نزدیکتر هستند. همچنین آب و هوای گرم و مرطوب را تحمل می کند و در ارتفاعات کم نیز عملکرد خوبی دارد. این دانه که اکنون عمدتاً در اندونزی ، مالزی و فیلیپین تولید می شود، تقریباً 2 درصد از عرضه قهوه جهان را تشکیل می دهد. بیش از 95 درصد از بازده قهوه مالزی را دانه های لیبریکا تشکیل می دهد. با این حال، معمولاً در بازارهای آمریکای شمالی و اروپا یافت نمی شود.

دانه قهوه لیبریکا

 

دانه قهوه لیبریکا چه طعمی دارند؟

در میان علاقه مندان، قهوه لیبریکا به دلیل ناسازگاری وحشیانه شهرت بحث برانگیز و قطبی دارد. کسانی که این نوع کمیاب را امتحان کرده اند یا آن را دوست دارند یا از آن متنفرند. برخی از نوشیدنی‌های قهوه طعم غیرمعمول، آجیلی، چوبی و  را می‌پسندند. برخی دیگر طعم را با زباله های سوخته مقایسه می کنند.

دانه قهوه لیبریکا را از کجا می توان خرید؟

شاید مشهورترین قهوه لیبریکایی در فیلیپین یافت شود، جایی که به عنوان “kapeng barako” (قهوه باراکو) شناخته می شود که در فرهنگ فیلیپین به “میخ ماچو” ترجمه می شود. این دم نوش لیبریکی که معمولاً مشکی با شکر سرو می شود، برای افراد ضعیف مناسب نیست. کاپنگ باراکو که تا حدودی یادگاری از نسل های قدیمی در نظر گرفته می شود، هنوز به طور گسترده در قفسه های سوپرمارکت های محلی موجود است و در کافی شاپ ها در سراسر فیلیپین سرو می شود. در واقع، در خارج از آسیای جنوب شرقی، بهترین گزینه برای یافتن قهوه باراکو (یا دانه های لیبریکا) در بازاری است که جامعه مهاجران فیلیپینی را تامین می کند.

دانه های قهوه اکسلسا ( Coffea excelsa )

چهارمین نوع اصلی دانه قهوه Excelsa نام دارد. اگرچه زمانی آن را به عنوان یک گونه جداگانه قهوه در نظر می گرفتند، دانشمندان اخیراً آن را به عنوان یک نوع Liberica طبقه بندی کردند.

دانه های اکسلسا تقریباً به طور کامل در آسیای جنوب شرقی رشد می کنند. شکل آنها تا حدودی شبیه به دانه لیبریکا است. این دانه ها روی بوته های قهوه بزرگ 20 تا 30 فوتی در ارتفاعات متوسط ​​رشد می کنند.

دانه قهوه اکسلسا

دانه های قهوه اکسلسا چه طعمی دارند؟

از نظر طعم، لوبیا Excelsa بسیار منحصر به فرد است. آن‌ها ویژگی‌های کباب روشن مانند نت‌های تارت و طعم‌های میوه‌ای را با طعم‌هایی که بیشتر یادآور کباب‌های تیره هستند ترکیب می‌کنند. آنها همچنین از نظر عطر و کافئین سبک تر هستند – در حالی که طعم غیرعادی را حفظ می کنند. گاهی اوقات می توانید این لوبیاهای غیر معمول را در ترکیب پیدا کنید زیرا آنها پیچیدگی بیشتری دارند.

از کجا می توانید دانه قهوه Excelsa را پیدا کنید؟

دانه های اکسلسا به اندازه دانه های عربیکا و روبوستا رایج نیستند. خارج از آسیا یافتن آنها سخت تر است. خوشبختانه، برشته‌کننده‌های تخصصی مانند Len’s Coffee دانه‌های Excelsa را ارائه می‌کنند.

جمع بندی 

 توصیه می کنیم قهوه را با دانه کامل بخرید و درست قبل از دم کردن آن را آسیاب کنید. تلاش بیشتر ارزشش را دارد، زیرا بدون توجه به نوع دانه قهوه که انتخاب می کنید ، طعم و تازگی بهتری خواهید داشت. میتوانید بهترین برندهای قهوه را از فروشگاه اینترنتی مقامی کافی سفارش دهید. ممنون که با این مقاله از مقامی کافی همراه بودید.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه ها بسته شده اند.