فواید و مضرات قهوه

فواید و مضرات قهوه (مرجع کامل)

فواید و مضرات قهوه

قهوه نوشیدنی مورد علاقه بسیاری از افراد است. با این حال اگر به دنبال اطلاع از فواید و مضرات قهوه هستید. قهوه دارای خصوصیات مفیدی است. آنتی اکسیدان‌های بالایی دارد و با کاهش خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها مرتبط است.از طرفی، قهوه شامل کافئین است که می‌تواند در برخی افراد مشکل ایجاد کرده و خواب را به هم بزند. این مقاله به‌طور دقیقی اثرات سلامتی قهوه را بررسی می‌کند و به مزایا و معایب قهوه میپردازد. همچنین میتوانید بهترین برندهای قهوه را از فروشگاه اینترنتی تخصصی قهوه مقامی کافی تهیه کنید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید:

فواید قهوه

فواید قهوه چیست؟

قهوه فواید و مضراتی دارد که در ابتدا فواید  بسیار زیادی که دارد  می پردازیم:

موادمغذی و آنتی اکسیدان

قهوه حاوی برخی از مواد مغذی ضروری است و آنتی اکسیدان بسیار بالایی دارد سرشار از بسیاری از مواد مغذی طبیعی است که در دانه های قهوه یافت می شودشاید مقدار مواد مغذی در یک لیوان قهوه زیاد نباشد، اما آن را با تعداد فنجان هایی که در روز می نوشید ضرب کنید – می تواند بخش قابل توجهی از مواد مغذی دریافتی روزانه شما را افزایش دهد. اما قهوه واقعاً در مقدار بالای آنتی اکسیدان خود می درخشد. در واقع، رژیم غذایی غربی آنتی اکسیدان های بیشتری را از قهوه نسبت به ترکیب میوه ها و سبزیجات دریافت می کند.

کافئین در قهوه

قهوه حاوی کافئین است، محرکی که می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و متابولیسم را افزایش دهد. نوشابه ها، چای و شکلات همگی حاوی کافئین هستند، اما قهوه بزرگترین منبع آن است. محتوای کافئین یک فنجان می تواند از 30 تا 300 میلی گرم متغیر باشد، اما متوسط فنجان آن حدود 90 تا 100 میلی گرم است. کافئین یک محرک شناخته شده است. در مغز شما، عملکرد یک انتقال دهنده عصبی بازدارنده (هورمون مغز) به نام آدنوزین را مسدود می کند. با مسدود کردن آدنوزین، کافئین فعالیت در مغز شما را افزایش می دهد و سایر انتقال دهنده های عصبی مانند نوراپی نفرین و دوپامین را آزاد می کند. این خستگی را کاهش می دهد و باعث می شود احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید

مطالعات فواید و مضرات قهوه متعدد در مورد فواید و مضرات قهوه نشان می‌دهد که کافئین می‌تواند منجر به تقویت کوتاه‌مدت عملکرد مغز، بهبود خلق و خو، زمان واکنش، هوشیاری و عملکرد شناختی عمومی شود .

محافظت از مغز در برابر آلزایمر

قهوه ممکن است از مغز شما در برابر آلزایمر و پارکینسون محافظت کند بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری تخریب کننده عصبی در جهان و عامل اصلی زوال عقل است. مطالعات نشان داده است که مصرف کنندگان قهوه تا 65 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

پارکینسون دومین بیماری شایع نورودژنراتیو است و در اثر مرگ نورون های تولید کننده دوپامین در مغز ایجاد می شود. افرادی که قهوه می نوشند 32 تا 60 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون هستند. هر چه مردم قهوه بیشتری بنوشند، خطر کمتری دارد

مطالعات فواید و مضرات قهوه متعدد فواید و مضرات قهوه نشان می دهد که مصرف کنندگان قهوه خطر ابتلا به زوال عقل، بیماری آلزایمر و پارکینسون در دوران پیری بسیار کمتر است.

کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2

خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که قهوه می نوشند بسیار کمتر است دیابت نوع 2 با افزایش سطح قند خون به دلیل مقاومت در برابر اثرات انسولین مشخص می شود. این بیماری شایع در چند دهه ده برابر شده و اکنون بیش از 300 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است. جالب توجه است، مطالعات نشان می دهد که مصرف کنندگان قهوه ممکن است 23 تا 67 درصد کاهش خطر ابتلا به این بیماری را داشته باشند.

کاهش ابتلا به بیماری های کبدی

خطر ابتلا به بیماری های کبدی در افرادی که قهوه می نوشند کمتر است کبد شما یک عضو فوق العاده مهم است که صدها عملکرد مختلف در بدن شما دارد. به مصرف بیش از حد الکل و فروکتوز حساس است. مرحله نهایی آسیب کبدی سیروز نامیده می شود و شامل تبدیل شدن بیشتر کبد به بافت اسکار می شود. افرادی که قهوه می نوشند تا 84 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سیروز هستند و قوی ترین اثر برای کسانی که 4 فنجان یا بیشتر در روز می نوشند.

سرطان کبد نیز شایع است. این دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. خطر ابتلا به سرطان کبد در افرادی که قهوه می نوشند تا 40 درصد کمتر است

کاهش افسردگی

خطر افسردگی و خودکشی در افرادی که قهوه می نوشند بسیار کمتر است افسردگی شایع ترین اختلال روانی در جهان است و منجر به کاهش قابل توجه کیفیت زندگی می شود. در یک مطالعه در هاروارد در سال 2011، افرادی که بیشتر قهوه می‌نوشیدند، 20 درصد کمتر در معرض خطر افسردگی بودند.در یک بررسی از سه مطالعه، افرادی که چهار فنجان قهوه یا بیشتر در روز می‌نوشیدند، 53 درصد کمتر در معرض خودکشی بودند.

مطالعات فواید و مضرات قهوه نشان می دهد افرادی که قهوه می نوشند خطر ابتلا به افسردگی کمتر است و به طور قابل توجهی کمتر احتمال دارد که دچار افسردگی شوند

برخی از مطالعات در مورد فواید و مضرات قهوه نشان می دهد که مصرف کنندگان قهوه عمر طولانی تری دارند با توجه به اینکه مصرف کنندگان قهوه در معرض خطر کمتری برای بسیاری از بیماری های شایع و کشنده – و همچنین خودکشی قرار دارند – قهوه می تواند به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید. تحقیقات طولانی مدت بر روی 402260 فرد 50 تا 71 ساله نشان داد که مصرف کنندگان قهوه در طول دوره مطالعه 12 تا 13 ساله در معرض خطر بسیار کمتری برای مرگ بودند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که – به طور متوسط – کسانی که قهوه می نوشند بیشتر از کسانی که قهوه نمی نوشند عمر می کنند. قوی ترین اثر این است 4-5 فنجان در روز دیده می شود.

مضرات قهوه

مضرات قهوه چیست؟

تا اینجا با فواید قهوه آشما شدید. حقیقت این است که قهوه جنبه‌های منفی نیز دارد، اگرچه این بستگی به خود فرد دارد. مصرف بیش از حد کافئین می تواند منجر به بی قراری، اضطراب، تپش قلب و حتی تشدید حملات پانیک شود .اگر به کافئین حساس هستید و تمایل به تحریک بیش از حد دارید، ممکن است بخواهید به طور کلی از قهوه اجتناب کنید. یکی دیگر از عوارض جانبی ناخواسته این است که می تواند خواب را مختل کند . کافئین همچنین می‌تواند اثرات ادرارآور و افزایش فشار خون داشته باشد، اگرچه معمولاً با استفاده منظم از بین می‌رود

کافئین اعتیاد آور است.

مشکل دیگر کافئین این است که می تواند منجر به اعتیاد شود. وقتی مردم به طور منظم کافئین مصرف می کنند، به مرور زمان به مصرف آن عادت می کننداگر مصرف آن متوقف شود برای ایجاد همان اثرات به دوز بیشتری نیاز است  هنگامی که افراد از کافئین پرهیز می کنند، علائم ترک مانند سردرد، خستگی، مه مغزی و تحریک پذیری را تجربه می کنند. خلاصه کافئین یک ماده اعتیاد آور است. می تواند منجر به تحمل و علائم ترک به خوبی مستند شده مانند سردرد، خستگی و تحریک پذیری

تفاوت قهوه معمولی و بدون کافئین

تفاوت بین معمولی و بدون کافئین برخی افراد قهوه بدون کافئین را به جای قهوه معمولی ترجیح می دهند. قهوه بدون کافئین معمولا با شستشوی دانه های قهوه با حلال های شیمیایی تهیه می شود. هر بار که دانه ها آبکشی می شوند، درصدی از کافئین در حلال حل می شود. این روند تا زمانی که بیشتر کافئین از بین برود تکرار می شود. به خاطر داشته باشید که حتی قهوه بدون کافئین حاوی مقداری کافئین است که بسیار کمتر از قهوه معمولی است. خلاصه قهوه بدون کافئین با عصاره گیری درست می شود کافئین از دانه های قهوه با استفاده از حلال بدون کافئین همه چیز یکسان را ندارد.

بهترین روش مصرف قهوه

کارهایی وجود دارد که می توانید برای به حداکثر رساندن اثرات مفید قهوه برای سلامتی انجام دهید. مهمترین چیز این است که شکر زیادی به آن اضافه نکنید. روش دیگر دم کردن قهوه با فیلتر کاغذی است. قهوه بدون فیلتر – مانند پرس ترکی یا فرانسوی – حاوی کافستول است، ماده ای که می تواند سطح کلسترول را افزایش دهد . به خاطر داشته باشید که برخی از نوشیدنی های قهوه در کافه ها و فرنچایزها حاوی صدها کالری و قند زیادی هستند. این نوشیدنی ها اگر به طور منظم مصرف شوند ناسالم هستند. در نهایت، مطمئن شوید که مقدار زیادی قهوه ننوشید. خلاصه مهم است که شکر زیادی وارد نکنید قهوه شما دم کردن با فیلتر کاغذی می تواند از افزایش کلسترول خلاص شود ترکیبی به نام کافستول

چه کسانی نباید قهوه بخورند؟

برخی از افراد  به ویژه زنان باردار  قطعا باید از مصرف قهوه اجتناب کنند یا به شدت آن را محدود کنند. افراد مبتلا به مشکلات اضطرابی، فشار خون بالا یا بی خوابی نیز ممکن است بخواهند مصرف خود را برای مدتی کاهش دهند تا ببینند که آیا کمک می کند یا خیر. علاوه بر این، برخی از مردم نگران این هستند که نوشیدن قهوه ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در طول زمان افزایش دهد.

در حالی که درست است که دانه های قهوه بو داده حاوی آکریل آمیدها، دسته ای از ترکیبات سرطان زا هستند، اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مقادیر کمی از آکریل آمیدهای موجود در قهوه باعث ایجاد آسیب می شود، وجود ندارد. در واقع، اکثر مطالعات فواید و مضرات قهوه نشان می‌دهند که مصرف قهوه هیچ تأثیری بر خطر سرطان ندارد یا حتی ممکن است آن را کاهش دهد  همانطور که گفته شد، قهوه می تواند اثرات مفیدی بر سلامتی افراد عادی داشته باشد. اگر قبلاً قهوه ننوشیده اید، این مزایا دلیل قانع کننده ای برای شروع قهوه نیست. نکات منفی نیز وجود دارد. اما اگر قبلاً قهوه می‌نوشیدید و از آن لذت می‌برید، به نظر می‌رسد که فواید آن بسیار بیشتر از مزایای آن است.

 

عوارض قهوه

عوارض جانبی مصرف قهوه

عارضه جانبی کافئین بیش از حد قهوه و چای نوشیدنی های فوق العاده سالمی هستند. اکثر انواع حاوی کافئین هستند، ماده ای که ممکن است خلق و خو، متابولیسم و عملکرد ذهنی و فیزیکی شما را تقویت کند  مطالعات فواید و مضرات قهوه همچنین نشان داده‌اند که مصرف آن در مقادیر کم تا متوسط برای اکثر افراد بی‌خطر است

با این حال، دوزهای بالای کافئین ممکن است عوارض جانبی ناخوشایند و حتی خطرناکی داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که ژن های شما تاثیر زیادی بر تحمل شما نسبت به آن دارند. برخی می توانند کافئین بسیار بیشتری نسبت به دیگران مصرف کنند بدون اینکه اثرات منفی را تجربه کنند). علاوه بر این، افرادی که به کافئین عادت ندارند ممکن است پس از مصرف مقداری که معمولاً دوز متوسط ​​در نظر گرفته می شود، علائمی را تجربه کنند.

عوارض جانبی قهوه

اضطراب

با اينكه دوزهای کم تا متوسط کافئین می تواند هوشیاری را افزایش دهد، مقادیر بیشتر ممکن است منجر به اضطراب یا عصبانیت شود. به منظور تعیین پاسخ خود را زیر نظر بگیرید چقدر میتونی تحمل کنی

بیخوابی

کافئین می تواند به شما کمک می کند در طول روز بیدار بمانید، اما ممکن است بر خواب شما تأثیر منفی بگذارد کیفیت و کمیت. مصرف کافئین خود را تا اوایل بعدازظهر قطع کنید برای جلوگیری از مشکلات خواب

مشکلات گوارشی

هر چند کوچک مقادیر متوسط قهوه می تواند حرکت روده را بهبود بخشد، دوزهای بزرگتر ممکن است منجر شود مدفوع شل یا GERD ممکن است مصرف قهوه را کاهش دهید یا به چای تغییر دهید سودمند.

اعتیاد

بدون رفتن کافئین برای چند ساعت ممکن است منجر به کناره گیری روانی یا فیزیکی شود علائم در کسانی که مقادیر زیادی را به صورت روزانه مصرف می کنند.

قهوه برای زنان

از فواید و مضرات قهوه خواص قهوه برای زنان

قهوه فواید خارق‌العاده‌ای برای زنان دارد، از محافظت در برابر سرطان‌ها، بیماری‌های کشنده، پیری، افسردگی و غیره تا بهبود سلامت فردی و باروری.

  1. قهوه شما را باهوش تر می کند.
  2. طول عمر شما را افزایش می دهد.
  3. از سیستم عصبی شما محافظت می کند.
  4. به شما در سفر کاهش وزن کمک کند.
  5. قهوه به طور چشمگیری زندگی جنسی شما را بهبود می بخشد.
  6. از ایجاد سنگ کیسه صفرا جلوگیری می کند.
  7. ظاهر جوانی شما را حفظ می کند.
  8. عملکرد ورزشی را در زنان بهبود می بخشد.
  9. جوان کننده و ترمیم کننده پوست است.
  10. از درد و سردرد مزمن جلوگیری می کند.
  11. یک فنجان قهوه افسردگی را از بین می برد.
  12. قهوه بدن شما را سم زدایی می کند.
  13. حافظه را تقویت می کند.
  14. قهوه انبار آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است.

 

فواید و مضرات قهوه، نتیجه تحقیقات بر روی زنان

مطالعه بر روی زنان سیاه پوست و سفید پوست انجام شد. مشاهده شد که زنانی که روزانه بیش از 4 تا 5 فنجان قهوه مصرف می کردند، سطح استروژن کمی داشتند. از سوی دیگر، برخی دیگر استروژن کاهش یافته بودند. با این حال، تغییرات جزئی در سطح استروژن نمی تواند آسیبی به شما وارد کند.با این وجود، اگر قبلاً برخی از مشکلات هورمونی دارید، ممکن است مورد برای شما عوارض داشته باشد.

به ویژه زنانی که PCOS، فیبروم، اندومتریوز، کیست سینه و غیره دارند، از پریودهای نامنظم شدید شکایت دارند. یا گاهی کمتر از حد معمول خونریزی می کنند. این زنان نسبت به کافئین حساسیت بیشتری دارند. در واقع، کافئین ممکن است شرایط آنها را تشدید کند. بنابراین، مگر اینکه در محدوده‌ها باقی بمانید، می‌تواند مضر باشد. علاوه بر این، اگر به دلیل مصرف بیش از حد کافئین خوب نخوابید، باعث اضطراب می شود.

می تواند باعث بیماری های دیگر نیز شود. از این رو، اعتدال در همه چیز لازم است! از محدودیت های خود زیاده روی نکنید، خوب خواهید شد.به طور خاص، کافئین در بارداری توسط پزشکان ممنوع است. چه بدون کافئین مصرف کنید، چه کافئین دار، عوارض یکسان است. بنابراین، بهتر است در دوران بارداری به چند جایگزین سالم روی آورید. به عنوان مثال، چای می تواند به شما در غلبه بر میل به کافئین کمک کند، و در دوران بارداری بسیار خوب است، حتی اگر مقداری کافئین در آن وجود داشته باشد.

 

بهترین زمان نوشیدن قهوه

بهترین زمان مصرف قهوه

به عقیده برخی افراد، صبح زمان مناسبی برای نوشیدن قهوه است زیرا در این زمان سطح کورتیزول پایین است. با این حال، مصرف قهوه 30 تا 60 دقیقه قبل از تمرین ورزشی نیز می‌تواند به به تاخیر انداختن خستگی و افزایش توان و قوای عضلانی کمک کند.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه قابلیت افزایش بیشترین حد توانائی عضلات را دارد. همچنین، مصرف قهوه قبل از تمرین ورزشی می‌تواند به بهبود عملکرد و افزایش میزان انرژی کمک کند. این موضوع به دلیل آن است که قهوه شامل کافئین است که می‌تواند به عنوان محرکی برای سیستم عصبی مرکزی عمل کند و تنش عضلانی را کاهش دهد.

به علاوه، مصرف قهوه به میزان مناسب و با توجه به حساسیت هر فرد نامساعد نیست. در صورتی که شما دچار حساسیت به کافئین هستید، مصرف قهوه ممکن است منجر به اضطراب، خلط خون، سردرد و یا ضعف عملکرد عضلات شود.

بنابراین، بهتر است پیش از مصرف قهوه برای بهبود عملکرد ورزشی، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین، مصرف قهوه را در زمان‌هایی که سروتونین در سیستم شما بالاست، مانند شب، توصیه نمی کنیم.

برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه ها بسته شده اند.